Nowe zasady udzielania pełnomocnictw podatkowych od 2016 roku

Print Friendly

Od 2016 roku obowiązują nowe zasady udzielania pełnomocnictw podatkowych. Zmiany zostały wprowadzone ustawą z 10 września 2015 roku o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1649).

Część zmian weszło w życie od 1 stycznia 2016 roku, a pozostałe od 1 lipca 2016 roku.

Obecnie funkcjonują cztery rodzaje pełnomocnictw: pełnomocnictwo ogólne, pełnomocnictwo szczególne, pełnomocnictwo do doręczeń oraz pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji podatkowych.

1. Pełnomocnictwo ogólne umożliwia reprezentowanie mocodawcy we wszystkich sprawach podatkowych bez konieczności przedkładania odrębnych pełnomocnictw w każdej sprawie. Z pełnomocnictwa ogólnego wyłączone jest podpisywanie deklaracji, do której to czynności wymagane jest odrębne upoważnienie.

Pełnomocnictwo ogólne oraz zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu zgłasza mocodawca wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego. Forma pisemna dopuszczalna jest tylko w przypadku wystąpienia problemów technicznych uniemożliwiających złożenie pełnomocnictwa ogólnego.

Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, nie musi być to zatem doradca podatkowy, radca prawny czy adwokat. Nie jest możliwe natomiast udzielenie pełnomocnictwa osobie prawnej, którą jest biuro rachunkowe – musi to być konkretna osoba fizyczna.

2. Pełnomocnictwo szczególne upoważnia do działania we wskazanej sprawie podatkowej lub innej wskazanej sprawie należącej do organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. To pełnomocnictwo może być udzielone na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub ustnie do protokołu.

3. Pełnomocnictwo do doręczeń stosuje się do doręczeń pism drogą inną niż za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w przypadku gdy strona niemająca miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu w Polsce nie wyznaczyła pełnomocnika ogólnego lub szczególnego.

Ustanawiając więcej niż jednego pełnomocnika o tym samym zakresie działania lub ustanawiając pełnomocnika ogólnego oraz szczególnego w tej samej sprawie, strona wskazuje organowi pełnomocnika do doręczeń.

4. Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji upoważnia do dokonywania tej czynności przez pełnomocnika. Składa się je organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy. Jeśli przepisy prawa podatkowego wymagają podpisania deklaracji przez więcej niż jedną osobę, pełnomocnictwo do podpisywania tej deklaracji jest skuteczne, jeżeli udzieliły go wszystkie te osoby.

Do podpisywania deklaracji nie upoważnia żadne inne pełnomocnictwo. Ta czynność wymaga wyłącznie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji.

Masz pytania?

Napisz do Nas

Zadzwoń do Nas!

607 660 516